Monday, May 16, 2011

CONTOH KARANGAN 2

Makanan Ringan Membahayakan Badan Kanak-kanak

Menurut Kamus Dewan, makanan ringan merujuk kepada makanan yang tidak begitu mengenyangkan seperti keropok, kacang, burger, ais krim dan sebagainya.

Biarpun makanan tersebut boleh mendatangkan marabahaya namun sesetengah kanak-kanak sangat suka akan makanan ringan tersebut. Pada setiap hari, mereka akan cuba memenuhi selera masing-masing untuk menjamah makanan ringan pada masa lapang lebih-lebih lagi ketika mereka menonton televisyen atau bersantai dengan kawan-kawan.

Sebenarnya, makanan ringan jika diambil secara berlebih-lebihan akan membahayakan kesihatan badan kita. Penyakit moden yang popular pada hari ini seperti kencing manis, sakit jantung dan penyakit buah pinggang sering menyerang kita. Kajian menunjukkan bahawa sebanyak 50% kanak-kanak di Malaysia dilanda masalah obesiti atau diancam masalah kegemukan. Kebanyakan kanak-kanak yang terlibat didapati sering melanggani makanan ringan.
Jelaslah bahawa makanan ringan boleh mendatangkan bahaya kepada kita, khususnya golongan kanak-kanak dan remaja. Oleh itu, ibu bapa perlulah senantiasa memantau kesihatan anak-anak di samping menjauhkan mereka daripada godaan makanan ringan.

Seterusnya, kantin sekolah perlu dilarang daripada menjual makanan ringan kepada murid-murid sekolah di seluruh negara. Sebaliknya, pihak kantin perlulah mengutamakan mutu kesihatan murid-murid dengan menjual makanan yang bersih dan berkhasiat tanpa banyak membebankan golongan kanak-kanak.

Kesimpulannya, kempen pemakanan dan kesihatan perlulah diadakan dari semasa ke semasa untuk menyedarkan masyarakat, ibu bapa dan kanak-kanak agar senantiasa mengutamakan makanan yang seimbang, beriadah dan menjalani cara hidup sihat selagi hayat dikandung badan. Sesungguhnya, kesihatan itu kekayaan.

No comments:

Post a Comment