Monday, May 16, 2011

Analisis Novel BM Tingkatan 2- Erti Sebuah Pengorbanan
Penulis: Zaihanim Zainal Abidin
Tajuk: Tema dan persoalan

Definisi tema: Subjek yang dijadikan dasar sesuatu cerita.
Definsi persoalan: Sesuatu yang dipersoalkan; masalah.

TEMA:
Kegigihan dan kecekalan hati seorang anak yang menjadi mangsa perceraian kedua-dua orang tuanya dalam menghadapi pelbagai cabaran hidup.

Contoh:
Iman Zulaikha tinggal dengan datuk dan neneknya di kampung kerana ibu bapanya telah bercerai. Walau bagaimanapun, Iman berazam untuk menyatukan ibu dan bapanya semula.

PERSOALAN:
1) Perasaan anak yang menjadi mangsa perceraian ibu bapa. Contohnya, Iman berasa sangat pedih pada mulanya kerana perceraian ibu bapanya. Selepas nasihat ahli keluarganya, Iman mula memahami dan menerima hakikat tersebut.

2) Perbezaan kaum tidak menghalang persahabatan. Contohnya, Iman dan kawannya berkawan baik dengan Pei Wen walaupun mereka berlainan bangsa dan agama.

3) Peranan dan tanggungjawab ibu bapa dalam keluarga khususnya anak-anak. Contohnya, ibu Iman bertanyakan khabar Iman pada setiap hari melalui e-mel. Bapanya sering menelefon dan menziarahi Iman yang berada di kampung apabila terdapat masa yang terluang.

4) Kawan yang baik dapat membimbing ke arah kebaikan. Contohnya, Iman ingin menarik diri dalam pertandingan berpidato kerana Linda menuduhnya hipokrit. Namun, setelah mendapat sokongan dan desakan kawan-kawannya, Iman bersemangat untuk bertanding dengan Linda.

No comments:

Post a Comment