Monday, June 15, 2009

Sukan bukan sahaja sebagai aktiviti yang menyihatkan badan, malah bernilai komersial serta boleh mengharumkan nama ssebuah negara. Bincangkan kepentingan sukan kepada diri dan negara.

KEPENTINGAN SUKAN KEPADA DIRI DAN NEGARA

(Pendahuluan/contoh) Kata Charles Swindoll, “Orang yang berjaya bukanlah orang yang memendam semangatnya kerana takut gagal, bukan juga orang yang tidak pernah gagal, tetapi ialah orang yang masih tetap maju ke depan sungguhpun menempuh kegagalan”. (Huraian) Kata-kata di atas segaja dipetik untuk membuktikan bahawa atlet Malaysia walaupun sering kecundang di pentas antarabangsa, tetapi boleh maju jika ada kesungguhan untuk meraih kejayaan. (Huraian) Sesungguhnya kejayaan dalam bidang sukan amat penting kepada diri sendiri dan juga negara. (Huraian) Oleh itu, tiada sebab mengapa kita harus bersikap negatif terhadap sukan, sedangkan banyak faedah yang boleh diperoleh apabila melibatkan diri dalam bidang sukan.

(Huraian) Apakah kepentingan sukan kepada seseorang? (Isi 1) Sebenarnya sukan dapat melahirkan insan yang cerga dan cerdas. (Contoh) Aktiviti sukan melibatkan pergerakan anggota badan. (Contoh) Senaman mampu menguatkan sendi-sendi dan otot-otot tubuh menyebabkan lemak yang termendap dalam badan dapat digunakan untuk menjana tenaga. (Kesan) Aktiviti sukan dapat membantu proses perpeluhan dan menghilangkan panas badan. (Contoh) Dengan ini, merka yang aktif dalam sukan akan terhindar daripada pelbagai penyakit kronik seperti sakit jantung dan diabetes, seperti kata pepetah “otak yang cerdas terletak pada badan yang sihat”.

(Isi 2) Sukan juga boleh mewujudkan peluang perniagaan dan pekerjaan. (Kesan) Kemajuan dalam bidang sukan boleh meningkatkan permintaan terhadap alatan sukan. (Kesan) Oleh itu, mereka yang terlibat dalam bidang peralatan sukan seperti bola dan pakaian sukan meraih keuntungan yang berlipat ganda. (Huraian) Selain itu, usaha menyediakan pelbagai kemudahan prasarana sukan mendatangkan hasil yang lumayan. (Conto) Misalnya, untuk membina gelanggang permainan, stadium, dan kolam renang bertaraf antarabangsa, peluang perniagaan terbuka luas kepada kontraktor dan pembekal bahan binaan. (Kesan) Malah peluang-peluang pekerjaan dapat diwujudkan.
(Huraian) Ketika bersukan, kita akan melupakan warna kulit. (Contoh) Kita tidak pedli sam ada rakan sepermainan itu orang Melayu, Cina, atau pun India. (Contoh) Sebagai contoh, sebelum sesuatu pertandingan, kebiasaannya para atlet atau pemain akan berkumpul di kem latihan dalam tempoh tertentu, biasanya tidak kurang dari seminggu. (Huraian) Di situlah mereka tinggal, berlatih, makan, dan berehat. (Isi 3) Pergaulan dan interaksi sesama atlet dan pemain daripada pelbagai kaum mampu mewujudkan perpaduan kaum. (Kean) Ketika pertandingan dijalankan, mereka akan mempunyai satu misi untuk mengharumkan nama sekolah, negari, ataupun negara tanpa memikirkan warna kulit.
(Isi 4) Sukan mampu mengangkat martabat negara ke mercu yang lebih tinggi. (Huraian) Pencapaian dalam bidang sukan menyebabkan nama Malaysia terukir di pentas antarabangsa. (Contoh) Dengan mengambil contoh kejayaan Mohd. Hafiz Hashim yang menjadi juara Seluruh England dalam permainan badminton pada awal 2003 menyebabkan nama negara disebut-sebut. (Huraian) Sebelum ini tidak ramai masyarakat dunia yang mengenali Malaysia. (Kesan) Tetapi dengan sukan, mata masyarakat dunia seakan-akan mula terbuka. (Kesan) Dalam jangka panjang keyakinan mereka bukan sahaja kepada sukan, tetapi dalam bidang-bidang lain seperti pelancongan dan perindustrian.

(Isi 5) Sukan boleh mengatasi pelbagai masalah sosial. (Contoh) Sejak akhir-akhir ini, masyarakat didedahkan dengan masalah remaja yang suka melepak, bohsia, penyalahgunaan dadah, dan vandalisme. (Huraian) Memang banyak faktor yang memungkinkan masalah ini berlaku. (Huraian) Tetapi yang paling jelas, masalah ini berpunca daripada remaja yang tidak tahu memanfaatkan masa yang terluang. (Kesan) Jika merka meminati aktiviti sukan, masa yang terluang selepas habis sekolah atau bekerja, mereka akan ke gelanggang permainan. (Contoh) Selepas selesai mengikuti sesi permainan, badan sudah letih dan malam pun telah tiba. (Kesan) Jadi, tiada ruang untuk berfikir untuk bertemu rakan-rakan yang suka melepak.
(Isi 6) Bagi seorang pelajar, sukan mampu mendidik pelajar untuk belajar menerima kegagalan. (Contoh) Sebagai contoh, sudah menjadi adat pertandingan, ada menang dan ada kalah. (Huraian) Kita akan berasa gembira apabila berjaya dan akan berduka apabila gagal. (Kesan) Namun, oleh sebab hal ini sudah kerap dialami, menyebabkan hati kita cekal menghadapi apa sahaja; gagal dalam peperiksaan, percintaan, dan pekerjaan. (Kesan) Yang akhirnya kita menjadi seorang yang tabah, berani, dan sentiasa mahu mencuba.
Jangan dilurut padi muda,
Kalau dilurut luka tangan;
Jangan dituruti hati muda,
Kalau turut susah berpanjangan.

(Huraian) Sesungguhnya diri sendirilah yang bakal mencorakkan masa depan. (Huraian) Jangan sesekali mengikutkan hati mudah. (Huraian) Daripada melakukan perkara yang tidak berfaedah, lebih baik memanfaatkan masa dengan bersukan.

No comments:

Post a Comment