Sunday, August 2, 2009

B. KEMAHIRAN MENCATAT NOTA

Kemahiran mencatat nota yang berkesan perlu asas kemahiran-kemahiran berikut:

1. Kemahiran MENDENGAR
• Digunakan semasa proses pembelajaran
• Boleh dilakukan serentak
• Kefahaman dan pengetahuan boleh ditingkatkan.

2. Kemahiran MEMBACA LAJU.
• Digunakan semasa menyalin nota daripada buku.
• Menjimatkan masa menceduk idea-idea utama.
• Bahan-bahan dapat disusun dengan teratur.

3. Kemahiran MENULIS
• Tulisan perlu jelas kerana jika tidak hanya membuat kerja sia-sis sahaja.
• Mampu menulis dengan cepat dan kemas.
• Tahu menulis menggunakan huruf singkatan boleh melipatgandakan usaha kamu.

4. Catatkan KATA KUNCI sahaja.
• Memilih isi-isi penting sahaja.
• Dapatkan rumusan yang boleh mengukuhkan kefahaman kamu.
• Pastikan penggunaan kata kunci yang dipilih boleh difahami.

5. NOTA RINGKAS dan padat
• Nota yang dibuat mesti kamu fahami sendiri
• Nota yang ringkas danpadat boleh menyegarkan ingatan kamu
• Nota yang dibuat mestilah nota yang boleh meningkatkan tahap ingatan kamu.
6. Gunakan PERKATAAN sendiri
• Cara ini menambahkan lagi daya ingatan atau penghafalan kamu.
• Hal ini kerana nota kamu adalah hak kamu.
• Hanya kamu yang faham apa yang kamu tulis.

7. Faham setiap KATA KUNCI
• Jangan menggunakan kata kunci yang mengelirukan kamu.
• Masa akan terbuang dan usaha kamu adalah sia-sia sahaja jika nota yang dibuat tidak difahami.

C. KEMAHIRAN MENGINGAT

Kemahiran belajar tidak lengkap jika kamu tidak melalui proses mengingat. Segala fakta yang diterika hendaklah disimpan agar tidak lupa uantuk dikeluarkan apabila diperlukan. Justeru disini, dicadangkan beberapa kaedah yang dapat membantu mempertingkatkan teknik mengingat:

1. HAFAL isi yang dibaca
• Ingatkan perkara yang utama yang perlu kamu ketahui dalam pembacaan itu.
• Contohnya : Sebelum membuka buku,ingat “apakah warna pelangi dan bagaimanakah pelangi terbentuk?”

2. Isi DISUSUN dengan betul
• Sebutkan isi yang kamu hafal
• Ketika menghafal suara mesti jelas supaya telinga mendengar apa yang kamu hafal.

3. Tentukan perkara yang perlu DIINGAT
• Pastikan turutan isi betul
• Contoh: Kamu ingin mengingat nama bulan.
• Pastikan kamu menghafal bermula daripada bulan Januari danberakhir dengan Disember.

4. UJI kemampuan daya ingatan
• Di sini kamu perlu memainkan dua watak
i- Penyoal
ii- Penjawab
• Cuba “soal” apa yangingin kamu ingat. Kemudian jawab
• Jika kamu dapat mengingat. Teknik ingatan sedang berlaku.

5. Lakukan ULANG KAJI sekerap mungkin
• Baca, baca, baca, dan bacalah selagi ada kesempatan
• Pembacaan yang berulang kali akan mengukuhkan daya ingatan

6. Cuba INGAT semula apa yang kamu telah baca.
• Proses mengingat semula, kebiasaannya dilakukan dalam dua keadaan:
a- Sebelum tidur
b- Selepas tidur
• Kaedah ini mampu mengekalkan ingatan kamu dalam masa jangka panjang.

7. Menggunakan Kaedah AKROSTIK
• Menggunakan Kepala huruf fakta membentuk ayat.
• Contoh: Jenis Kata:
Kata ->

Nama, Kerja, Adjektif, Keterangan, Tugas, Sandang


Nana Kejar Ayam Keliling Taman Sana


8. Menggunakan Kaedah BUNYI SEAKAN
• Gantikan fakta kepada bentuk cerita
• Contoh: Kelas Makanan

Lemak, Vitamin, Pelawas, Air,

Garam Mineral, Protein, Karbohidrat


Mak Amin tak Lawas bila minum Air Mineral dalam Tin Karat


9. Menggunakan Teknik PEMBAHAGIAN NOMBOR
• Bahagikan nombor yang hendak dihafal kepada beberapa bahagian.
• Contoh:

(654320789)

654…..320……789


10. Praktikkan Penggunaan SISTEM IRAMA
• Tukarkan ayat atau isi yang hendak dihafal ke dalam bentuk irama.
• Pilih lagu yang paling kamu gemari.
• Ingatan menjadi bertambah kuat jika kamu menggunakan irama lagu artis pujaan kamu.

11. Praktikkan Penggunaan SISTEM GAMBAR.
• Gambarkan objek yang ada kaitan dengan isi yang perlu dihafal.
• Contoh: Kamu ingin mengingat perkataan “bank”. Kaitkan dengan gambar “duit”.

12. Menggunakan KAEDAH AKRONIM.
• Menggabungkan huruf pangkal untuk membentuk satu perkataan yang perlu diingat.
• Contoh: Pengelasan Haiwan

Reptila, Ikan, Mamalia, Burung, Amfibia


RIMBA



No comments:

Post a Comment