Friday, July 30, 2010

Tukarkan ayat-ayat di bawah kepada ayat pasif.

1. Bapa saudara saya sedang menebang sebatang pokok kelapa di sebelah rumah barunya.
Ayat pasif : Sebatang pokok kelapa di sebelah rumah barunya itu sedang ditebang oleh bapa saudara saya.

2. Guru disiplin yang garang itu sedang memarahi pelajar lelaki yang tidak memakai lencana sekolahnya.
Ayat pasif : Pelajar lelaki yang tidak memakai lencana sekolahnya itu sedang dimarahi oleh guru disiplin yang garang tersebut.

3. Doktor yang berkaca mata tebal itu sedang menjalankan pembedahan ke atas pesakit tersebut.
Ayat pasif : Pembedahan ke atas pesakit tersebut sedang dijalankan oleh doctor yang berkaca mata tebal itu.

4. Saya telah melukis gambar pemandangan di tepi pantai itu.
Ayat pasif : Gambar pemandangan di tepi pantai itu telah saya lukis.

5. Awak belum menjelaskan yuran keahlian persatuan Sains dan Matematik.
Ayat pasif : Yuran keahlian persatuan Sains dan Matematik itu belum awak jelaskan.

D. LATIHAN:
Tukarkan ayat-ayat aktif yang diberi di bawah kepada ayat-ayat pasif.

1. Encik Tan sedang menjalankan perniagaan memperbaiki motosikal di Bandar Melaka.

2. Kucing jantan berbulu lebat itu menangkap seekor tikus yang sangat besar.

3. Lebuh Raya Utara selatan menghubungkan negeri-negeri di Pantai Barat Semenanjung Malaysia.

4. Pelumba kereta Formula 1 dari Amerika Syarikat itu memenangi kejuaraan tersebut pada pagi tadi.

5. Pelatih jururawat di hospital itu menggunakan sarung tangan plastik ketika bertugas.

6. Saya akan mengharungi segala cabaran itu walaupun amat berat untuk dipikul.

7. Kalian patut menyeberangi jalan raya menuju ke sungai itu pada sebelah petang nanti.

8. Beta akan memperkenankan segala permintaan kamu jika kamu berkata benar.

9. Kami akan membincangkan usul mesyuarat ini dalam perjumpaan kita pada masa depan.

10. Jangan mengulangi kesalahan-kesalahan itu lagi pada masa yang akan datang.
11. Kucing itu mengejar seekor tikus sehingga ke hujung jalan raya tersebut.
12. Peguam berjanggut panjang tersebut mewakili pesalah itu dalam perbicaraan di mahkamah.
13. Ibu melayani tetamu yang hadir di rumah kami dengan hidangan yang dibuatnya sendiri.
14. Ayah menunjukkan baju yang baru dibelinya itu kepada emak yang sedang membaca buku.
15. Jiran saya sedang mengisi sampah-sarap ke dalam plastik untuk dibuang.
E. CONTOH MENUKARKAN AYAT PASIF KEPADA AYAT AKTIF:
Tukarkan ayat-ayat di bawah kepada ayat aktif.

1. Bola itu ditendang dengan kuat oleh pemain Brazil tersebut.
Ayat aktif : Pemain Brazil tersebut menendang bola itu dengan kuat.

2. Perasaan gadis itu dipermainkan oleh pemuda bermata keranjang yang tinggal di bandar.
Ayat aktif : Pemuda bermata keranjang yang tinggal di bandar itu mempermainkan perasaan gadis tersebut.

3. Ujian untuk memasuki kelas memandu kereta itu telah saya duduki pada awal bulan lalu.
Ayat aktif : Saya telah menduduki ujian untuk memasuki kelas memandu kereta itu pada awal bulan lalu.

4. Maklumat tentang pelaburan saham tersebut sedang diperjelaskan oleh pegawai dari Amanah Saham Nasional.
Ayat aktif : Pegawai dari Amanah Saham Nasional itu sedang memperjelaskan maklumat tentang pelaburan saham tersebut.

5. Getah yang telah diproses itu telah dimasukkan ke dalam bekas plastik oleh para pekerja di bahagian pemprosesan.
Ayat aktif : Para pekerja di bahagian pemprosesan telah memasukkan getah yang telah diproses itu ke dalam bekas plastik.

F. LATIHAN :
Tukarkan ayat-ayat pasif di bawah supaya menjadi ayat aktif.

1. Wang sebanyak RM7 bilion telah diperuntukan oleh kerajaan bagi merangsang ekonomi negara yang sedang menghadapi kemelut ekonomi.

2. Hadiah menyertai pertandingan drama itu telah diberi oleh sebuah syarikat tempatan bagi menarik penyertaan orang ramai.

3. Bahagian dapur rumah tumpangan itu sedang diperluas oleh pekerja kontraktor bagi memudahkan keluarga yang menetap di situ.

4. Cek bernilai RM350 yang saya beri pagi tadi telah kamu tunaikan di sebuah bank saudagar di Kuala Lumpur.

5. Pendidikan teknologi maklumat telah diperkenalkan oleh kerajaan di semua sekolah bagi semua mata pelajaran teras.

6. Jambatan Kedua Pulau Pinang yang baru siap pada bulan Disember itu telah beta rasmikan pada akhir bulan itu.

7. Doanya agar dia berjaya dalam peperiksaan SPM telah diperkenankan oleh Tuhan apabila dia lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan itu.

8. Adat pepatih telah diperkenalkan di negara kita oleh masyarakat Minangkabau yang berasal dari Sumatera, Indonesia pada sekitar tahun 1520′an.

9. Para pelanggan yang berkunjung ke pusat membeli belah itu telah ditawarkan harga diskaun sehingga 50 peratus oleh pemilik pusat terbabit.

10. Penyertaan golongan bumiputera dalam sektor perkilangan akan diperluas oleh pihak kerajaan bagi memacu pendapatan golongan tersebut.
11. Kakitangan awam diberi ganjaran oleh kerajaan bagi meningkatkan prestasi kerja mereka pada setiap akhir tahun.
12. Kebun di kawasan pinggir pantai itu dipenuhi dengan pokok nipah dan belukar kecil sejak ditinggalkan oleh pemiliknya.
13. Kakak menghadiahi ibu sepasang anting-anting dan seutas rantai emas sempena ulang tahun kelahirannya.
14. Kawasan kampung di pedalaman sabah telah dijelajahi oleh peserta lumba basikal itu dalam pertandingan Jelajah basikal di negeri tersebut.
15.Mat Piah ditanduk oleh seekor kerbau yang sedang mengamuk berhampiran dengan sawah padinya pada petang kelmarin.

Latihan 1 : Lengkapkan ayat-ayat berikut dengan menggunakan peribahasa di atas.

1. Sosai budak yang keras kepala, segala nasihat yang diberi ibarat_________________________________.

2. Tindakan ____________________________ tidak akan membawa sebarang manfaat. Oleh itu, kita perlu berfikir masak-masak sebelum melakukan sesuatu tindakan.

3. Di mana-mana sahaja Hotoi, dia sentiasa dihormati oleh masyarakat setempat kerana sangat taat kepada agama. Dia_______________________________.

4. Pekerja asing diingat agar tidak bertindak sesuka hati semasa berada di Malaysia. Mereka patut tahu ______________________________________.

5. ”Meskipun kamu masih remaja, namun yang pasti kamu sudah mempunyai akal untuk memilih antara yang baik dengan buruk kerana _________________________ ” nasihat cikgu Mariam kepada anak muridnya.

6. Kata-kata ’______________________________________ sentiasa menjadi pegangan kepada setiap perajurit yang berjuang mempertahankan maruah tanah air.

7. Berikhtiar untuk mendapat kejayaan ketika usia masih muda dan badan masih sihat, jangan nanti setelah tua baru hendak menyesal, _______________________________.

8. Keluarga Swee Lin dalam keadaan ___________________________ semenjak kedua-dua ibu bapa dijangkiti penyakit kronik dua tahun yang lepas.

9. Kehidupan penduduk kampung Aman seperti _______________________ kerana kerap mengadakan gotong-royong membersihkan kawasan kampung dan membina jambatan bersama-sama.

10. ” Apabila kamu berada di tempat orang, pandai-pandailah menyesuaikan di tempat baru, ______________________________________, ” nasihat bapa kepada Yusuf.





Jawapan Latihan C




1. mencurahkan air di daun keladi

2. sudah terantuk baru tergadah

3. umpama minyak setitik, di laut sekalipun timbul.

4. di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung

5. ikut hati mati, ikut rasa binasa

6. biar putih tulang, jangan putih mata

7. ingat sebelum kena, jimat sebelum habis

8. kais pagi makan pagi, kais petang makan petang

9. bagai aur dengan tebing

10. masuk ke dalam kadang kambing mengembik,

masuk ke dalam kadang kerbau menguak


SEKAPUR SIREH SEULAS PINANG TATABAHASA MELAYU

1. Kata ganti nama diri "ia" merujuk kepada benda / binatang.

a) Ia berasal dari Kedah (Salah).

Dia berasal dari Kedah (Betul).

2. Kata ganti nama diri beliau menunjukkan pangkat seseorang.

a) Dia adalah bekas Perdana Menteri India (Salah).

Beliau adalah bekas Perdana Menteri India (Betul).

3. Selepas kata kerja transitif perlu diikuti dengan objek.

a) Kakak sedang menjahit di rumah (Salah).

Kakak sedang menjahit baju di rumah (Betul).

4. Kata adjektif dengan imbuhan 'ter' atau paling tidak perlu diikuti dengan perkataan

sekali.

a) Amin murid yang terpandai sekali di dalam kelas 2 Biru (Salah).

Amin murid yang terpandai di dalam kelas 2 Biru (Betul).

5. Kata sendi nama di tidak boleh digunakan untuk masa. Di digunakan untuk

menerangkan tempat.

a) Di zaman Paleolitik, manusia hidup dengan memburu binatang di dalam hutan

(Salah).

Pada zaman Paleolitik, manusia hidup dengan memburu binatang di dalam hutan

(Betul).

6. Frasa sendi nama di antara menunjukkan ruang antara dua benda.

a) Di antara usul yang dibincangkan dalam mesyuarat itu adalah berkaitan dengan

masalah pembelajaran di kalangan murid-murid (Salah).

Antara usul yang dibincangkan dalam mesyuarat itu adalah berkaitan dengan

masalah pembelajaran di kalangan murid-murid (Betul).

7. Kata 'bila' digunakan untuk menanya masa.

a) Dia berasa gembira bila mendengar berita itu (Salah).

Dia berasa gembira apabila mendengar berita itu (Betul).

8. Kata tanya tidak boleh diletakkan pada akhir ayat.

a) Dia sampai ke stesen kereta api bilakah?

Bilakah dia sampai ke stesen kereta api?

9. Kata sendi 'di' dan 'oleh' tidak boleh digunakan dalam ayat pasif pelaku diri

pertama dan diri kedua. Kata sendi 'di' dan 'oleh' hanya boleh digunakan untuk

ayat pasif pelaku diri ketiga.

a) Karangan itu ditulis oleh saya (Salah).

Karangan itu saya tulis (Betul).

10. Awalan 'be' digunakan untuk perkataan yang tidak bermula dengan huruf r.

a) Datuk Azahar berlayar mengelilingi dunia secara solo.

Datuk Azahar belayar mengelilingi dunia secara solo.

11. Akhiran 'kan' digugurkan kerana kata sendi nama 'tentang'.

a) Kamsiah bertanyakan tentang khabar saudara-maranya di kampung (Salah).

Kamsiah bertanya tentang khabar saudara-maranya di kampung (Betul).

12. Kata kerja transitif memerlukan objek sebagai penyambut.

a) Ramani suka membaca di perpustakaan (Salah).

Ramani suka membaca buku cerita di perpustakaan (Betul).

13. Kata sendi nama 'di' dan 'ke' tidak perlu digunakan dengan imbuhan 'men…i'.

a) Para pegawai mengunjungi ke sekolah-sekolah Bestari di daerah itu (Salah).

Para pegawai mengunjungi sekolah-sekolah Bestari di daerah itu (Betul).

14. Imbuhan 'memper' dengan kata adjektif tidak memerlukan imbuhan akhiran -kan.

a) Membaca buku-buku dapat memperkayakan pengetahuan seseorang (Salah).

Membaca buku-buku dapat memperkaya pengetahuan seseorang (Betul).

15. Awalan 'se' tidak perlu diikuti dengan kata sendi nama.

a) Selain daripada itu, dia juga bekerja di tempat lain untuk menanggung

perbelanjaan keluarganya (Salah).

Selain itu, dia juga bekerja di tempat lain untuk menanggung

perbelanjaan keluarganya (Betul).

16. Kata ganda berima tidak perlu diletakkan kata penguat.

a) Ikan dan sayur-sayuran yang dijual di Pasar raya Giant amat segar-bugar

(Salah).

Ikan dan sayur-sayuran yang dijual di Pasar raya Giant segar-bugar (Betul).

17. Kata sendi nama 'di' dirapatkan jika diikuti dengan kata kerja. Kata sendi nama 'di'

dijarakkan jika diikuti dengan kata nama tempat.

a) Kebanyakan kompleks membeli-belah terletak dibandar (Salah).

Kebanyakan kompleks membeli-belah terletak di bandar (Betul).

18. Kata sendi nama dari digunakan untuk menunjukkan arah tempat dan masa.

Kata sendi nama daripada digunakan untuk menunjukkan punca asal kejadian

sesuatu benda.

a) Masita berasal daripada Sabah (Salah).

Masita berasal dari Sabah (Betul).

b) Patung itu diperbuat dari kayu jelutong (Salah).

Patung itu diperbuat daripada kayu jelutong (Betul).

19. Kata sendi nama 'oleh' tidak boleh ditulis dengan kata hubung 'kerana'.

a) Rahman terpaksa bekerja pada usia yang muda oleh kerana hidup keluarganya

susah (Salah).

Rahman terpaksa bekerja pada usia yang muda oleh sebab hidup keluarganya

susah (Betul).

20. Kata sendi nama demi dan untuk tidak boleh digunakan serentak kerana

membawa maksud yang sama.

a) Dia bekerja bertungkus-lumus demi untuk menyiara perbelanjaan keluarganya

(Salah).

Dia bekerja bertungkus-lumus untuk menyiara perbelanjaan keluarganya

(Betul).

21. Kesilapan menggunakan kata sendi nama 'bagi' untuk menggantikan kata sendi

nama 'untuk'.

a) Minah membuat kek bagi hadiah hari jadi kakaknya (Salah).

Minah membuat kek untuk hadiah hari jadi kakaknya (Betul).

22. Kata sendi nama 'di' digunakan di hadapan kata nama. Kata sendi nama 'pada'

digunakan untuk masa dan tempat.

a) Di zaman ini, masyarakat lebih suka menggunakan telefon bimbit (Salah).

Pada zaman ini, masyarakat lebih suka menggunakan telefon bimbit (Betul).

23. Kata sendi nama 'dalam' menunjukkan tidak ada ruang / jarak. Kata sendi nama 'di

dalam' menunjukkan ada ruang / jarak.

a) Di dalam mesyuarat Persatuan sejarah, ahli jawatankuasa membincangkan

aktiviti tahunan persatuan (Salah).

Dalam mesyuarat Persatuan sejarah, ahli jawatankuasa membincangkan

aktiviti tahunan persatuan (Betul).

24. Kata tanya perlu diikuti dengan partikel -kah.

a) Bila dia datang ke rumah kamu? (Salah).

Bilakah dia datang ke rumah kamu? (Betul).

25. Kata bantu ragam 'boleh' menunjukkan keizinan. Kata bantu ragam 'dapat'

menunjukkan keupayaan melakukan sesuatu.

a) Murid dapat menonton filem dokumentasi di bilik tayang (Salah).

Murid boleh menonton filem dokumentasi di bilik tayang (Betul).

b) Ali boleh mengangkut bakul yang berat itu (Salah).

Ali dapat mengangkut bakul yang berat itu (Betul).

26. Kata nafi 'bukan' untuk frasa nama dan frasa sendi nama. Kata nafi 'tidak'

untuk frasa kerja dan frasa adjektif.

a) Bungkusan ini tidak untuk Amin tetapi untuk Zakiah (Salah).

Bungkusan ini bukan untuk Amin tetapi untuk Zakiah (Betul).

b) Dia tidak adik Amin (Salah).

Dia bukan adik Amin (Betul).

27. Kata pemeri 'ialah' digunakan di hadapan frasa nama. Kata pemeri 'adalah'

digunakan di hadapan frasa adjektif dan frasa sendi nama.

a) Gunung Angsi adalah gunung yang terkenal di Ulu Bendul yang terletak di

daerah Kuala Pilah (Salah).

Gunung Angsi ialah gunung [Frasa Nama] yang terkenal di Ulu Bendul yang

terletak di daerah Kuala Pilah (Betul).

b) Kuih-muih yang terhidang di atas meja ialah untuk tetamu yang menghadiri

majlis itu (Salah).

Kuih-muih yang terhidang di atas meja adalah untuk tetamu yang menghadiri

majlis itu [Frasa Sendi Nama] (Betul).

28. Kata bilangan perlu diikuti oleh penjodoh bilangan.

a) Seratus dua puluh terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Filipina (Salah).

Seratus dua puluh orang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Filipina

(Betul).

29. Kata bilangan tak tentu 'setengah-setengah' digunakan untuk objek bernyawa. kata

bilangan pecahan 'setengah' digunakan untuk objek tidak bernyawa.

a) Setengah orang tidak suka akan durian (Salah).

Setengah-setengah orang tidak suka akan durian (Betul).

b) Ibu memberi setengah-setengah roti kepada saya (Salah).

Ibu memberi setengah roti kepada saya (Betul).

30. Kata bilangan tak tentu 'para' tidak boleh digunakan di hadapan kata jamak.

a) Para peserta-peserta dikehendaki mendaftarkan nama mereka jika ingin

menyertai rombongan mendaki Gunung Angsi (Salah).

Para peserta dikehendaki mendaftarkan nama mereka jika ingin menyertai

rombongan mendaki Gunung Angsi (Betul).

31. Kata majmuk ditulis secara berasingan.

a) Jalanraya di Kuala Pilah bengkang-bengkok (Salah).

Jalan raya di Kuala Pilah bengkang-bengkok (Betul).

b) Bandaraya Kuching di Sarawak sangat indah (Salah).

Bandar raya Kuching di Sarawak sangat indah (Betul).

c) Mereka suka membeli-belah di Pasaraya Primax (Salah).

Mereka suka membeli-belah di Pasar Raya Primax (Betul).

32. Dalam penggandaan kata majmuk, perkataan pertama digandakan manakala

perkataan kedua dikekalkan.

a) Guru besar-guru besar menghadiri mesyuarat di Jabatan Pendidikan Negeri

(Salah).

Guru - guru besar menghadiri mesyuarat di Jabatan Pendidikan Negeri

(Betul).

b) Dia membeli alat tulis- alat tulis di Kedai Buku Sinaran (Salah).

Dia membeli alat - alat tulis di Kedai Buku Sinaran (Betul).

c) Jalanraya-jalanraya sdang dibaiki, segala kesulitan amat dikesali (Salah).

Jalan-jalanraya sdang dibaiki, segala kesulitan amat dikesali (Betul).

33. Kata majmuk dengan imbuhan apitan dicantumkan.

a) Rumah terbuka yang diadakan dapat menyatu padu rakyat (Salah).

Rumah terbuka yang diadakan dapat menyatupadukan rakyat. (Betul).

34. Kata bilangan tentu seperti dua, sepuluh dan seratus perlu diikuti dengan penjodoh

bilangan.

a) Ahmad membeli dua kasut di kedai kasut itu (Salah).

Ahmad membeli dua pasang kasut di kedai kasut itu (Betul).

b) Pada hari itu, Pak Ali hanya dapat menjual dua ayam di pasar (Salah).

Pada hari itu, Pak Ali hanya dapat menjual dua ekor ayam di pasar (Betul).

Monday, July 19, 2010

Soalan:
Anda akan menyertai pertandingan pidato sempena Kempen Bulan Bahasa peringkat daerah.
Sediakan teks pidato itu selengkapnya.

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh dan selamat sejahtera.

Terima kasih saya ucapkan kepada Yang Dihormati saudara Pengerusi Majlis, para hakim yang arif lagi bijaksana, tetamu kehormat, gugu-guru, rakan-rakan pelajar dan seterusnya hadirin sekalian.

Pada pagi yang mulia ini saya akan menyampaikan pidato yang bertajuk “Memartabatkan Bahasa Melayu.” Sesuai dengan Slogan 1Malaysia, kita juga harus menguar-uarkan slogan “Bahasa Melayu Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”. Sesuai dengan statusnya sebagai bahasa rasmi dan digunakan dengan meluas, bahasa Melayu memang perlu diutamakan dan dipertahankan. Tambahan pula bahasa Melayu juga merupakan bahasa yang digunakan sebagai alat untuk perpaduan kaum di negara kita. Oleh itu, bahasa Melayu perlu dimartabatkan untuk menjadikannya lebih berkualiti dan mampu bersaing dengan bahasa-bahasa lain di dunia. Selain itu, kita berharap agar bahasa Melayu akan menjadi bahasa yang dinamik dan sentiasa mengalami proses penambahbaikan untuk menjadikannya lebih relevan mengikut arus perubahan zaman.

Saudara saudari yang dihormati sekalian,
Indikator saya yang pertama adalah memupuk kesedaran kepada anak-anak sejak kecil. Antara usaha untuk memartabatkan bahasa Melayu adalah dengan memupuk kesedaran tentang pentingnya bahasa Melayu kepada anak-anak sejak kecil. Oleh itu, kesedaran tersebut perlulah ditanam dalam diri anak-anak sejak kecil. Dalam hal ini sudah tentu peranan tersebut perlu dimainkan oleh ibu bapa dan guru-guru. Sebagai contohnya, ibu bapa perlulah menggunakan bahasa Melayu yang betul apabila bertutur dengan anak-anak. Ibu bapa juga haruslah menerangkan kepentingan bahasa Melayu di negara kita dan juga sejarah bahasa Melayu yang telah dijadikan lingua franca pada zaman keagungan kerajaan Melayu Melaka pada kurun ke-15. Sekiranya kesedaran ini dapat dipupuk sejak kecil, seperti kata pepatah, “Kalau hendak melentur buluh biarlah dari rebungnya.” sudah pasti hasilnya akan berkekalan hingga dewasa dan sampai bila-bila.

Hadirin sekalian,
Indikator saya yang kedua adalah melalui kempen dan peranan media massa. Pihak berkuasa yang bertanggungjawab dalam perkara ini perlulah menjalankan kempen untuk memartabatkan bahasa Melayu. Pihak yang bertanggjawab dalam hal ini iaitu Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) haruslah menjalankan kempen yang berkesan untuk memupuk kesedaran dalam kalangan masyarakat agar cinta akan bahasa Melayu. Sebagai contohnya, pihak DBP perlu bekerjasama dengan pihak sekolah dan institusi pengajian tinggi awam atau swasta yang lain untuk menjalankan aktiviti yang menjurus ke arah memartabatkan bahasa Melayu. Media massa turut memainkan peranan untuk memartabatkan bahasa Melayu dalam kalangan anggota masyarakat. Hal ini demikian kerana, media massa memang berkesan dalam mempengaruhi orang ramai. Oleh hal yang demikian, sudah pasti perkara ini akan membuahkan hasil dan dapat meningkatkan penggunaannya dalam kalangan masyarakat di negara kita. Sekiranya penggunaan bahasa Melayu semakin meluas digunakan sudah tentu bahasa ini setanding dengan bahasa-bahasa lain di dunia Perkara ini dapatlah disamakan seperti kata pepatah, “Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi” dengan bahasa-bahasa antarabangsa yang lain di dunia ini.

Rakan-rakan dan hadirin sekalian,
Indikator saya yang ketiga ialah akta yang mewajibkan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan menurut Akta 32 iaitu Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67, pindaan 1994, perlulah diperkasakan. Dengan perkataan lain, kerajaan perlulah menguatkuasakan akta parlimen ini iaitu akta yang mewajibkan penggunaan bahasa Melayu dalam urusan rasmi dan pada papan tanda atau iklan. Secara tidak langsung, pihak swasta juga perlu patuh akan akta atau undang-undang yang berkaitan dengan penggunaan bahasa Melayu ini. Hal ini dibuktikan melalui kenyataan Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka pada 18 Oktober 2009, iaitu Pejabat Peguam Negara sedang meneliti pindaan Akta Bahasa Kebangsaan 1963 Dan Akta Pendidikan 1996 bagi memberi kuasa kepada DBP untuk mendenda sektor awam dan agensinya yang tidak menggunakan bahasa Melayu dalam urusan mereka seperti pengendalian mesyuarat, penyediaan minit mesyuarat, urusan surat-menyurat dan majlis rasmi. Perkara ini perlu dipandang serius oleh semua pihak kerana kesalahan penggunaan bahasa tersebut menyebabkan mereka boleh didakwa dan seterusnya didenda. Oleh hal yang demikian, sudah pastilah bahasa Melayu akan dapat dimartabatkan di negara kita.

Hadirin sekalian,
Indikator saya yang keempat ialah memperkasakan peranan pihak penguatkuasa. Pihak berkuasa seterusnya perlu memberikan kuasa yang mencukupi kepada pihak penguatkuasa atau pemantau semasa menguatkuasakan undang-undang yang berkaitan dengan penggunaan bahasa Melayu. Pihak penguatkuasa ini sepatutnya dibenarkan untuk mengambil tindakan terhadap pihak yang ingkar atau tidak mematuhi peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa. Sebagai contohnya, pihak penguatkuasa bahasa ini perlu diberikan kuasa untuk menyaman, mendenda atau mendakwa pihak yang tidak mengikut undang-undang atau peraturan yang berkaitan dengan pelaksanaan bahasa Melayu seperti yang telah diluluskan oleh parlimen. Keadaan ini sudah pasti akan dijadikan sebagai pengajaran dan menakutkan pihak yang tidak mematuhi peraturan yang berkaitan dengan bahasa Melayu. Hal ini sudah tentu akan memberikan impak kepada pihak yang tidak mementingkan penggunaan bahasa Melayu yang betul dalam urusan seharian.

Kesimpulannya, sekali lagi saya ingin menegaskan bahawa usaha untuk memartabatkan bahasa Melayu perlulah dipergiat dari sekarang. Selain itu, semua pihak perlulah berganding bahu untuk memartabatkan penggunaan bahasa Melayu tanpa mengira kaum. Sekiranya perkara ini tidak diberikan penekanan, ditakuti nanti bahasa Melayu akan dipinggirkan daripada menjadi bahasa utama yang juga menjadi bahasa rasmi negara kita. Jadi, marilah kita bersama-sama memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu agar bahasa ini akan terus berkembang dan ditingkatkan martabatnya dengan menguar-uarkan slogan “Bahasa Melayu Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”.

Sekian sahaja pidato saya kali ini, dan saya ingin memohon maaf sekiranya tersilap kata dan terdapat tutur bicara yang kurang sopan semasa saya menyampaikan pidato tadi.

Sekian, terima kasih. Wabillahitaufik walhidayah wassalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.

Oleh: Cikgu Mohd Khir Kassim
Blog: http://khirkassim.blogspot.com
Buli semakin berleluasa di sekolah kita. Keadaan ini menyebabkan masyarakat semakin gusar.Huraikan punca-punca dan langkah-langkah yang tercetus.

Apakah itu kes buli? Kes buli membawa maksud masalah yang meliputi kegiatan seperti memeras ugut, menghina, mengejek, menumbuk, memaki dan sebagainya yang dilakukan oleh seseorang terhadap pemangsanya. Memang tidak boleh dinafikan bahawa dewasa ini, kes buli yang berlaku di sekolah semakin berleluasa dan menjadi-jadi. Hal ini telah mencapai satu tahap yang amat merimaskan dan membimbangkan pelbagai pihak seperti pihak sekolah, ibu bapa, kerajaan, masyarakat dan lain-lain lagi.

Menurut kajian, kes buli ini menjadi semakin meningkat pada setiap tahun dalam kalangan pelajar dan semakin serius masalahnya. “Jika tidak kerana angin masakan pokok bergoyang”. Oleh itu, setiap masalah yang berlaku tentu mempunyai puncanya. Terdapat beberapa punca yang telah dikenal pasti sebagai penyumbang kepada masalah kes buli ini.

Antaranya ialah kekurangan penghayatan nilai-nilai agama yang ada pada pelajar yang sanggup melibatkan dirinya dalam kes buli. Mereka sanggup berbuat demikian hanya untuk mendapatkan perhatian orang lain dan menunjukkan kekuatannya kepada orang lain. Ringkasnya, mereka semakin ketandusan nilai kemanusiaan dalam diri mereka sendiri.

Selain itu, ibu bapa yang kurang memberikan belaian kasih sayang dan prihatin kapada anak juga menjadi antara puncanya kes buli ini berlaku. Ibu bapa yang selalu sibuk mencari duit dan bersikap materialistik telah mengabaikan tanggungjawab mereka terhadap anak mereka.

Di samping itu, para pelajar yang masih berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang ini mudah terpengaruh dengan tindakan rakan sebayanya. Jika kawan-kawannya merupakan pembuli, pelajar tersebut juga akan terikut-ikut perbuatan kawannya supaya dapat diterima oleh ahli-ahli kumpulannya. Pengawasan yang longgar di sekolah juga menjadi puncanya kerana telah memberi peluang kepada pelajar yang ingin menjalankan pembulian mereka terhadap pelajar lain.

Bak kata pepatah ‘tiada penyakit yang tiada penyembuhnya’.Terdapat pelbagai langkah drastik yang boleh dijalankan untuk membendung dan membanteras kemelut ini. Antaranya ialah pihak kerajaan seperti Kementerian Pelajaran dan juga pihak sekolah harus menitikberatkan isu kes buli ini dalam pelajaran di sekolah dengan melalui mata pelajaran tertentu seperti Pendidikan Moral, Pendidikan Islam, Pendidikan Sivik dan sebagainya. Dengan itu, pelajar akan menyedari bahawa perbuatan buli ini merupakan satu kesalahan dan pelajar juga didedahkan dengan pelbagai maklumat tentang kesan buruk daripada perbuatan membuli dan cara-cara mengelakkannya daripada terbabit dalam kes buli ini.

Selain itu, ceramah atau kempen seperti kempen anti buli juga boleh diadakan secara berterusan di setiap sekolah dari semasa ke semasa bagi menyedari para pelajar agar menjauhi diri daripada gejala buli. Aktiviti seperti kuiz tentang kes buli juga boleh dilaksanakan sebagai salah satu inisiatif dalam menangani masalah kes buli ini.

Namun begitu, pihak sekolah juga perlu sentiasa memastikan bahawa pengawasan di setiap pelosok kawasan sekolah seperti di belakang bangunan sekolah dan kaki lima sekolah yang sunyi diperketat supaya tidak memberi sebarang peluang kepada mereka yang mempunyai keinginan untuk membuli mangsanya. Pihak sekolah juga boleh menggalakkan para pelajar supaya menyertai Kelab Pencegah Jenayah di sekolah dengan aktif. Hal ini kerana para pelajar akan memperoleh lebih banyak pengetahuan tentang cara-cara mencegah masalah kes buli sekiranya pelajar menjadi pemangsa dalam kes itu dan para pelajar juga boleh menyebarkan informasi yang diperoleh itu kepada rakan-rakan yang lain agar semua pelajar tahu akannya.

Langkah yang lain ialah para pelajar juga harus pandai memilih kawan kerana para pelajar biasanya juga akan mudah terpengaruh dengan perbuatan kawannya. Contohnya, jika kawannya minat membaca buku, maka pelajar tersebut juga akan dipengaruhi dan membaca bersama-sama. Perkara ini sama juga jika kawan pelajar itu sentiasa melibatkan diri dalam kes buli di sekolah.Di samping itu, para pelajar juga harus berganding bahu dengan pihak sekolah dalam usaha untuk membendung gejala ini. Para pelajar yang ternampak kes buli itu berlaku atau menjadi mangsa pembuli harus memberanikan diri untuk melaporkan kepada pihak sekolah dengan segera agar masalah itu dapat diatasi dengan secepat mungkin demi kesejahteraan sekolah.

Manakala, pihak sekolah yang telah menerima laporan aduan daripada pelajar juga harus berusaha mengatasi masalah itu dengan bersungguh-sungguh dan bukan sebaliknya dengan menutup kes itu dengan sesuka hati sahaja. Jika kes ini masih tidak dibicarakan, masalah kes buli akan semakin bertambah dan berleluasa lagi. Pihak sekolah boleh berjumpa dengan pelajar yang disyaki melibatkan diri dalam kes buli dan juga ibu bapanya untuk membincangkan masalah yang dihadapi oleh pelajar tersebut dan mendapatkan jalan keluarnya. Pihak sekolah harus mengenakan hukuman yang setimpal kepada pelajar tersebut agar dia tidak mengulangi perbuatan itu lagi dan juga dijadikan sebagai iktibar kepada pelajar yang lain.

Selain itu, ibu bapa juga memainkan peranan yang penting dalam usaha untuk membendung kemelut ini. Ibu bapa haruslah menampilkan teladan yang baik kepada anak-anak mereka supaya anak akan mencontohi kelakuan ibu bapa mereka kerana pada tanggapan anak mereka, perbuatan ibu bapa adalah sentiasa betul dan patut diikuti. Janganlah ibu bapa berlakuan baik di hadapan anak-anak sahaja, sedangkan mereka juga sering mengejek, menghina orang dan sebagainya. Bak kata pepatah ‘bapa borek, anak rintih’, ‘ketam mengajar anaknya berjalan lurus sedangkan dirinya berjalan senget’. Tambahan pula, di samping mengejarkan kebendaan dalam kehidupan dan sibuk bekerja, ibu bapa juga harus sentiasa mengambil perhatian tentang keadaan anak mereka semasa di sekolah dan memberikan belaian kasih sayang yang sepenuhnya kepada mereka supaya mereka tidak berasa sunyi dan diabaikan. Ibu bapa juga harus memupuk anak mereka sejak kecil lagi seperti melentur buluh biarlah dari rebungnya agar sentiasa sudi meluahkan isi hati dan masalah yang dihadapi kepada mereka bagi mengatasinya bersama-sama.

Natijahnya, selagi masalah ini masih berleluasa, impian negara kita yang ingin melahirkan satu bangsa yang bermartabat mulia dan berdaya maju akan tinggal sebagai khayalan sahaja. Hasrat negara kita yang ingin mencapai Wawasan 2020 juga akan tinggal sebagai angan-angan Mat Jenin semata-matanya. Hal ini kerana para pelajar merupakan aset negara yang penting dan akan menerajui negara ini pada masa depan. Bak kata peribahasa Melayu ‘pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara’. Oleh itu, semua pihak haruslah sehilir semudik dan sehati sejiwa dalam usaha menangani masalah kes buli ini walaupun kita terpaksa mengharungi liku-liku yang penuh dengan onak duri ini. Semoga berkat daya usaha yang gigih, kita dapat melahirkan generasi muda yang dapat menjulang nama negara dan mengangkat martabat bangsa dipersada dunia.

Panduan untuk Menulis Peribahasa dalam Karangan

Saya mengambil kesempatan dalam laman ini untuk memberikan panduan tentang penggunaan peribahasa dalam karangan. Banyak calon SPM dan PMR pada tahun ini yang mengemukakan pertanyaan tentang cara penulisan peribahasa tersebut sama ada menggunakan tanda petik atau tidak. Untuk menjawab segala kemusykilan tersebut, saya ingin menjelaskan beberapa cara penulisan peribahasa tersebut seperti yang di bawah ini:

1. Menggunakan satu tanda petik ` ’
Tanda petik jenis ini digunakan untuk menyatakan sesuatu tajuk atau bahagian yang difokuskan.
Contoh:
Peribahasa ‘usaha tangga kejayaan’ perlu dijadikan pegangan oleh sesiapa sesiapa sahaja yang ingin mengecapi kejayaan dalam hidup ini.

2. Menggunakan dua tanda petik " ".
Tanda dua petik digunakan untuk maksud konsep cakap ajuk atau unsur personifikasi, iaitu seolah-olah `pepatah’ itu manusia atau orang tua yang memberikan nasihat atau berkata-kata.
Contoh:
(a) Ibu bapa hendaklah mendidik anak sejak kecil bak kata pepatah,”kalau hendak melentur buluh, biarlah dari rebungnya.”
(b) Orang tua-tua mengatakan, “jauh perjalanan, luas pengalaman.”(Tiada kata hubung `bahawa')

3. Tanpa menggunakan tanda petik
Jika ayat tersebut berbentuk ayat cakap pindah atau keterangan, tanda petik tidak perlu digunakan.
Contoh:
(a) Setiap pelajar mestilah berusaha untuk mencapai kejayaan seseorang kerana kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya.
(b) Ibu bapa sepatutnya menjadi model kepada anak-anak mereka kerana pepatah Melayu mengatakan bahawa bagaimana acuan begitulah kuihnya. (Ada kata hubung `bahawa')


Panduan mengira perkataan

Terdapat banyak pelajar yang keliru tentang pengiraan bilangan perkataan dalam karangan, rumusan atau ringkasan. Jadi, saya mngambil kesempatan ini untuk menjelaskan perkara tersebut supaya semua pelajar memahami cara untuk menentukan sesuatu perkataan itu sama ada satu atau dua patah perkataan, dan sebagainya. Sebenarnya, pengiraan bilangan perkataan ini terdapat sedikit perbezaan dengan peperiksaan yang lain. Namun, bagi peperiksaan PMR dan SPM, pengiraan jumlah perkataan adalah sama.

Perkataan yang dikira sebagai satu patah perkataan adalah seperti yang berikut:
1. Nama khas. Contoh: Selangor Darul Ehsan
2. Perkataan berganda. Contoh: Tolong-menolong, rumah-rumah
3. Kata depan di dan ke. Contoh: Di sana, di samping, di Johor
4. Tarikh: Contoh: 12 Januari 2009
5. Angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan: Contoh: Seribu lima ratus enam puluh (1,560)
6. Gelaran: Contoh: Datuk Seri, Yang Amat Berhormat

Kekeliruan yang timbul ialah bilangan patah perkataan untuk penanda wacana. Untuk pengetahuan pelajar atau calon PMR dan SPM,
Penanda wacana tidak dikira sebagai satu perkataan.
Sebagai contohnya:
`selain itu’ dikira sebagai dua patah perkataan.
`di samping itu’ – dua patah perkataan
`bukan itu sahaja’ – tiga patah perkataan
`oleh hal yang demikian’ – empat patah perkataan.

Dengan penjelasan ini, saya berharap agar semua pelajar atau calon PMR dan SPM 2009 tidak akan mengalami kekeliruan tentang jumlah perkataan dalam karangan, rumusan atau ringkasan.

Dari blog cikgu Aabdul Ghalib b Yunus